Aziza Mustafa Zadeh, piyano ve vokal
Ralf Cetto, bas
Simon Zimbardo, davul
“Cazın Bakülü Prensesi” Aziza Mustafa Zadeh, Doğu-Batı ezgilerini ustaca kullandığı müziğiyle, kendisini izleyenleri, derinden etkileyerek, unutulmaz bir gece yaşatacak.
Geleneksel Azerbaycan müziği Mugam ile caz müziğini harmanlamasıyla tanınan piyanist ve besteci Vagif Mustafa Zadeh ile opera şarkıcılığı eğitimi almış şarkıcı Eliza Mustafa Zadeh’in kızları olan Aziza Mustafa Zadeh, cazın Bakü’lü Prensesi olarak bilinmektedir. Aziza Mustafa Zadeh, Sony Records’dan çıkardığı ilk albümünden beri eleştirmenlerce Keith Jarrett, Bill Evans ve Chick Corea gibi sanatçılarla karşılaştırılmıştır. Müziği, caz ile Uzak Doğu halk müziklerinin Klasik Batı Müziği tarzında yorumlanmasının bir karışımı olan Zadeh, J.S. Bach’ın klavsen eserlerinin etkilerinin hissedildiği besteleriyle de başarı kazanmıştır.
Sadece piyano çalışıyla değil güçlü sesiyle caz stilinde söylediği Azeri şarkılarla da dinleyicilerini büyüleyen sanatçı, bir albümünde seslendirdiği Aşık Veysel’in ”Uzun İnce Bir Yoldayım” yorumuyla Türk müzikseverlerini kendine hayran bırakmıştır.
Aziza Mustafa Zadeh, müzikle yakından ilgili bir anne ve babanın çocuğu olarak, Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de doğmuştur. Aziza, henüz küçük bir çocukken, sanatın pek çok dalıyla (dans, resim, şarkıcılık) ilgilenmiş ve 3 yaşındayken babasıyla birlikte ses doğaçlamaları yaparak seyirci önüne çıkmıştır. Ancak, sonunda piyanoya olan yeteneği diğer bütün yeteneklerinin önüne geçmiştir.
17 yaşındayken, Monk’un bestelerinin bazılarını kendine özgü Mugam’dan etkilenmiş tarzıyla çalarak Washington DC’deki Thelonious Monk Piyano Yarışmasını kazanmıştır. Bu tarihlerde annesiyle birlikte Almanya’ya taşınmış ve müzik kariyerinde kendine özgü bir yol bulmaya yoğunlaşmıştır. 1991 yılında, “Aziza Mustafa Zadeh” olarak adlandırılan ilk albümünü çıkartmıştır. Aziza’nın olağandışı ve dikkat çekici bir sese sahip olduğu ve etnik kökenlerini arka plandaki klasik ve caz birikimi ile harmanlayabilen bir sanatçı olduğu hemen anlaşılmıştır. İlk zamanlarda yarattığı olumlu etkiler, Aziza’nın “Always” adlı albümü ile kazandığı the ECHO Award ve the German Phono Association’s Jazz Award ile 1993’lerde güçlenmiştir. Bazı saygın Caz müzisyenleri Zadeh’in yeteneklerinden o kadar çok etkilenmişlerdi ki onun 1995’lerdeki albümü “Dance Of Fire”ın stüdyo çalışmalarına katılmışlardır.. Saygın gitarist Al Di Meola sanatçıyı şu şekilde ifade etmektedir; “Aziza gerek besteci, gerekse icracı olarak dâhiyane yeteneklere sahip. Onun müziği benim için saf caz müziğinden daha anlamlı, çünkü onda duyduğum şey kendi kültürü. Azerbaycan’ı duyuyorum”.
Avrupa’da, Londra ve Paris’ten İstanbul ve Tel Aviv’e kadar, onun canlı konserlerinin müdavimi olan seyircisiyle, “Seventh Truth” (1996) albümünü ile büyük başarılara imza atmıştır. Bir sonraki albümü “Jazziza” ise My Funny Valentine ve Dave Brubeck’s Take Five’ını da içeren, caz standartları ile harmanlanmış kendi bestelerinden oluşmaktadır.
Londra’daki Abbey Road Stüdyolarında kaydedilen “Shamans”, Aziza’nın müziğinin temelindeki çeşitli akımları tüm parlaklığı ile yansıtmaktadır; klasik tarzdan etkilenerek piyano çaldığı “Bach Zadeh” veya “Portrait Of Chopin” ve kendine özgü vokal tekniğini kullandığı “Ladies Of Azerbaijan” ya da “Sweet Sadness” adlı bestelerinde sanatçının zengin yaratıcılığı dikkat çekmektedir.Albüme ismini veren şarkı Aziza için alışılmadık bir çıkış olmuştur, sadece bateri, cırcır böceğinin sesi ve kendi sesinin kaydını kullanarak mistik bir gölgeler dünyası yaratmıştır. “Benim için yaşamın ruhani kısmı en önemli şeydir” diyen Aziza, Şamanlar insanları iyileştirme yeteneğine sahip özel insanlardır” diye de eklemiştir. Caz piyanisti, şarkıcı ve bestecisi Aziza Mustafa Zadeh’in “Contrasts” (2006) adlı CD’si, Jazziza Records Studio’da kayda alınmıştır ve Bauer Studyolarında tamamlanmıştır.